Header afbeelding

Demo Uitstrijkje/ bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

2015/1

Demo Uitstrijkje/ bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

2015/1

Samenvatting

Met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker worden vrouwen van 30 tot 60 jaar structureel onderzocht op voorstadia van baarmoederhalskanker. Dat gebeurt via het uitstrijkje.
Vrijwel elke huisartsenpraktijk is betrokken bij de uitvoering hiervan. Ongeveer de helft van de praktijken nodigt de vrouwen hiervoor zelf uit; de andere helft laat dat door de regionale screeningsorganisatie doen. De doktersassistentes spelen een grote rol bij dit bevolkingsonderzoek.
Wat zijn ook alweer de achtergronden van deze screening? Welke rol speelt het HPV-virus hierbij? Waar moet je op letten bij het maken van een uitstrijkje? Is een uitstrijkje eigenlijk nog wel een uitstrijkje?
Deze en andere vragen komen aan bod in deze nascholing. Verder wordt ingegaan op het bevolkingsonderzoek zoals dat vanaf 2016 wordt uitgevoerd. Dat verschilt namelijk van het huidige programma.

Leerdoelen

Algemeen leerdoel: na afronding van deze nascholing ben je goed op de hoogte van de achtergronden van het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, en van de wijze waarop dit nu en in de nabije toekomst wordt uitgevoerd.


Dit leerdoel bereik je na het afronden van dit programma, doordat je:

  • op de hoogte bent van de oorzaken van baarmoederhalskanker;
  • de rol van het humaan papillomavirus kent;
  • nog eens over de techniek van het uitstrijkje hebt gelezen;
  • veelgestelde vragen van patiënten over dit bevolkingsonderzoek leert beantwoorden;
  • uitgelegd krijgt wat er vanaf 2016 verandert aan het bevolkingsonderzoek.

Auteur

Dr. Blanker, M.H.

Marco Blanker is huisarts in de groepspraktijk Blanker & Thiele in Zwolle. Daarnaast werkt hij als universitair docent op de onderzoeksafdeling van de afdeling Huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde van het UMCG. Hij leidt daar het onderzoeksprogramma buik- en bekkenproblematiek. Dit onderzoeksprogramma gaat over incontinentie en prolapsklachten bij vrouwen, maar ook over plasklachten bij mannen en buikpijn bij kinderen. De rol van de bekkenbodem bij deze klachten staat centraal in zijn onderzoek. Belangenconflict: geen.

Opmerkingen

eLearning

In onze eLearnings vind je vragen of casus. Deze zijn bedoeld om de stof te introduceren en je kennis vooraf in kaart te brengen; ze tellen niet mee voor je eindresultaat. Voor het behalen van de nascholingspunten moet je: 1. het programma helemaal doorlopen en 2. de afsluitende toets met een voldoende afsluiten (zie hieronder).

Toets

Bij dit programma hoort een afsluitende toets. Alle vragen van de toets moeten worden beantwoord. Wanneer je minimaal negen van de eerste veertien vragen goed hebt beantwoord en vraag 15 hebt ingevuld, kun je een certificaat krijgen van dit nascholingsprogramma.

Nota bene

Houd bij hoe lang je met dit programma bezig bent geweest. Voor de eindredactie van AccreDidact en bijvoorbeeld ook voor een accrediterende instantie als de CADP is het nuttig dat te weten. Wij vragen je bij te houden hoeveel tijd je in totaal nodig hebt gehad om het gehele programma door te werken, de opdrachten uit te voeren, de vragen te beantwoorden en alle vragen op de toets volledig te beantwoorden.
Als je de toets helemaal hebt ingevuld, kijk dan hoeveel tijd je in totaal bezig bent geweest.

Verdieping

De externe links naar artikelen en andere verdiepende internetbronnen zijn ondergebracht in de Verdieping. Ook vind je soms toelichtende figuren en tabellen in de Verdieping. In de Verdieping wordt je naar een externe pagina geleid, het huidige venster blijft actief. De verdiepingsstof is geen toetsstof. De Verdieping herken je aan één van de volgende symbolen:

verdieping icoon

Diclaimer

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Voorzover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikel 16B Auteurswet 1912 j° het Besluit van 20 juni 1974, St.b. 351, zoals gewijzigd bij Besluit van 23 augustus 1985, St.b. 471 en artikel 17 Auteurswet 1912, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoedingen te voldoen aan de Stichting Reprorecht. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatie- of andere werken (artikel 16 Auteurswet 1912), in welke vorm dan ook, dient men zich tot de samenstellers/uitgever te wenden.

De uitgever heeft datgene gedaan wat redelijkerwijs van haar kan worden gevergd om de rechten van de auteursrechthebbenden op de beelden te regelen volgens de wettelijke bepalingen. Degenen die menen rechten te kunnen doen gelden, kunnen zich alsnog tot de uitgever wenden. Deze zal in navolgende drukken van dit werk dergelijke omissies corrigeren.

De inzichten in de geneeskunde en wetenschap zijn voortdurend aan verandering onderhevig als gevolg van onderzoek en ervaring. De redactie, auteurs en uitgever zijn uiterst zorgvuldig te werk gegaan, om ervoor te zorgen dat de in dit nascholingsprogramma verstrekte informatie, in overeenstemming is met de huidige kennis van zaken. Dit ontslaat de gebruiker van deze nascholing echter niet van de verplichting om aan de hand van bestaande richtlijnen, protocollen en wetenschappelijke informatie te controleren of de daar verstrekte informatie afwijkt van de gegevens in dit boek en daarmee vast te stellen of de inhoud nog in overeenstemming is met de huidige stand van zaken ten aanzien van kennis en handelen.

Ondanks alle aan de samenstelling van deze uitgave bestede zorg, zal noch de uitgever, noch de auteur aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige fout die in deze uitgave zou kunnen voorkomen.

Achtergronden van het screeningsprogramma

De reden van het bevolkingsonderzoek

Opdracht

De volgende vragen zijn bedoeld om te zien wat je weet van de achtergronden van het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker zoals dat momenteel wordt uitgevoerd. Een aantal vragen gaat over de rol die je als doktersassistente hebt, of over de rol van de praktijk waarin je werkt.

Vragen

Vraag 1

Waarom wordt het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker uitgevoerd?

Verklarende woordenlijst
Literatuurlijst

 

 

Externe bronnen
Help en toelichting

Hieronder vindt u een korte beschrijving als hulp bij het gebruik van de eLearning- en eindtoetsmodule van AccreDidact.

U kunt dit scherm (en andere schermen in deze module) sluiten door rechts bovenin op het blauwe kruis te klikken. Heeft u ondanks de onderstaande instructie toch nog vragen? Neem dan gerust contact met AccreDidact op: klik hier.

Menu en navigatie

De menu-navigatie bevindt zich aan de linkerkant en bevat de indeling van het programma. U ziet hier direct uw voortgang en door te klikken op reeds gelezen hoofdstukken kunt u navigeren door het programma. Als u een hoofdstuk heeft afgerond, wordt het menu bijgewerkt en ziet u dus uw voortgang.

Onder de inhoudsopgave vindt u verder – soms optioneel – de leerdoelen, informatie over de auteur(s), links naar externe bronnen en deze helpfunctie. Eenmaal geopend kunt u deze items sluiten door op het blauwe kruis rechts bovenin te klikken.

U kunt het menu ‘in- en uitklappen’ door op onderstaand icoon te klikken.

hamburger

Vragen beantwoorden

De vragen in deze module – entreetoets, tussenvragen, vragen bij een casus en toetsvragen – kunt u beantwoorden door een of meer vakjes aan te klikken of – in het geval van open vragen – tekst te typen in het tekstvak. Zodra uw antwoord is genoteerd, verschijnt het juiste antwoord met een toelichting en kunt u verder lezen.

Let op: in sommige browsers moet u – bij open vragen – naast het tekstvak klikken om uw antwoord vast te leggen en verder te kunnen gaan.

Let op: bij meerkeuzevragen met meer opties dient u altijd even te bevestigen wat uw definitieve antwoord is, zie de afbeelding hieronder. Nota bene: heeft een meerkeuzevraag slechts een enkel goed antwoord dan staat voor de antwoordcategorieën geen vierkantje maar een rondje.

meerkeuze

Kan ik tussentijds stoppen en afsluiten?

Ja, dat kan. Uw voortgang en ingevoerde antwoorden blijven bewaard voor de volgende keer dat u het programma weer opent.

Verdieping

Op diverse plaatsen in de tekst vindt u in de rechtermarge een icoon dat aangeeft dat er op dit punt een verdieping staat. Een verdieping kan extra toelichting of aanvullende informatie bevatten. U opent de verdieping door op het icoon te klikken en kunt deze weer sluiten door op het blauwe kruis rechts bovenin te klikken.

verdieping2

Noten

In de lopende tekst vindt u in een donker rondje de noten: als u erop klikt ziet u de achterliggende tekst. Met een volgende klik sluit de noot en kunt u weer verder.

Externe links

Zowel de lopende tekst als verdiepingen en de toelichting op vragen kunnen links naar externe websites bevatten. Als u hierop klikt, wordt er altijd een nieuw venster of tabblad in uw browser geopend. Hierdoor blijft de module van AccreDidact beschikbaar.

Afbeeldingen

De afbeeldingen die u in de programma’s van AccreDidact aantreft, zijn mogelijk geschaald om ze goed weer te geven in de lopende tekst. U kunt altijd op de afbeelding klikken om deze te tonen in het werkelijke formaat, zodat u eventuele details beter kunt zien. U kunt de afbeelding weer sluiten door ergens in uw scherm te klikken.

Literatuurlijst, leerdoelen en auteurs

Deze items vindt u aan de linkerkant van het scherm, in het menu onder de inhoudsopgave. Als u een item geopend heeft, kunt u dit sluiten door op het blauwe kruis rechts bovenin te klikken.

Eindtoets

De afsluitende toets bestaat uit meerkeuzevragen. Net als in de eLearning is er naast de vraagstelling ook een visueel verschil tussen vragen met een goed antwoord (rondjes) en vragen waarbij u om meerdere antwoorden wordt gevraagd (vierkantjes).

Heeft u de toets gehaald dan komt u in een scherm waarin u een korte enquête over de nascholing kunt invullen. Daarna kunt u uw punten direct laten toevoegen aan GAIA/PE-Online/KABIZ/KRT (kies ‘nee’ als u niet geregistreerd bent of uw punten elders verzamelt) en aangeven hoe lang u over de nascholing, inclusief toets, heeft gedaan.

U heeft drie pogingen om de eindtoets met een voldoende af te ronden. Mocht u nog een poging nodig hebben dan moet de toets gereset worden (zie hieronder). U zult de eLearning dan opnieuw moeten doorlopen.

resultaat

Externe bronnen en verklarende woordenlijst

Indien nuttig kunnen aan een eLearning externe bronnen (denk aan een online rekentool of het Farmacotherapeutisch Kompas) en/of een woordenlijst worden toegevoegd. Net als bij alle andere vensters geldt dat u deze met een klik op het blauwe kruis rechts bovenin sluit.

Beeld bij dit programma
Leerdoelen

Algemeen leerdoel: na afronding van deze nascholing ben je goed op de hoogte van de achtergronden van het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, en van de wijze waarop dit nu en in de nabije toekomst wordt uitgevoerd.


Dit leerdoel bereik je na het afronden van dit programma, doordat je:

  • op de hoogte bent van de oorzaken van baarmoederhalskanker;
  • de rol van het humaan papillomavirus kent;
  • nog eens over de techniek van het uitstrijkje hebt gelezen;
  • veelgestelde vragen van patiënten over dit bevolkingsonderzoek leert beantwoorden;
  • uitgelegd krijgt wat er vanaf 2016 verandert aan het bevolkingsonderzoek.
Samenvatting

Met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker worden vrouwen van 30 tot 60 jaar structureel onderzocht op voorstadia van baarmoederhalskanker. Dat gebeurt via het uitstrijkje.
Vrijwel elke huisartsenpraktijk is betrokken bij de uitvoering hiervan. Ongeveer de helft van de praktijken nodigt de vrouwen hiervoor zelf uit; de andere helft laat dat door de regionale screeningsorganisatie doen. De doktersassistentes spelen een grote rol bij dit bevolkingsonderzoek.
Wat zijn ook alweer de achtergronden van deze screening? Welke rol speelt het HPV-virus hierbij? Waar moet je op letten bij het maken van een uitstrijkje? Is een uitstrijkje eigenlijk nog wel een uitstrijkje?
Deze en andere vragen komen aan bod in deze nascholing. Verder wordt ingegaan op het bevolkingsonderzoek zoals dat vanaf 2016 wordt uitgevoerd. Dat verschilt namelijk van het huidige programma.

Auteur

Dr. Blanker, M.H.

Marco Blanker is huisarts in de groepspraktijk Blanker & Thiele in Zwolle. Daarnaast werkt hij als universitair docent op de onderzoeksafdeling van de afdeling Huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde van het UMCG. Hij leidt daar het onderzoeksprogramma buik- en bekkenproblematiek. Dit onderzoeksprogramma gaat over incontinentie en prolapsklachten bij vrouwen, maar ook over plasklachten bij mannen en buikpijn bij kinderen. De rol van de bekkenbodem bij deze klachten staat centraal in zijn onderzoek. Belangenconflict: geen.

Opmerkingen

eLearning

In onze eLearnings vind je vragen of casus. Deze zijn bedoeld om de stof te introduceren en je kennis vooraf in kaart te brengen; ze tellen niet mee voor je eindresultaat. Voor het behalen van de nascholingspunten moet je: 1. het programma helemaal doorlopen en 2. de afsluitende toets met een voldoende afsluiten (zie hieronder).

Toets

Bij dit programma hoort een afsluitende toets. Alle vragen van de toets moeten worden beantwoord. Wanneer je minimaal negen van de eerste veertien vragen goed hebt beantwoord en vraag 15 hebt ingevuld, kun je een certificaat krijgen van dit nascholingsprogramma.

Nota bene

Houd bij hoe lang je met dit programma bezig bent geweest. Voor de eindredactie van AccreDidact en bijvoorbeeld ook voor een accrediterende instantie als de CADP is het nuttig dat te weten. Wij vragen je bij te houden hoeveel tijd je in totaal nodig hebt gehad om het gehele programma door te werken, de opdrachten uit te voeren, de vragen te beantwoorden en alle vragen op de toets volledig te beantwoorden.
Als je de toets helemaal hebt ingevuld, kijk dan hoeveel tijd je in totaal bezig bent geweest.

Verdieping

De externe links naar artikelen en andere verdiepende internetbronnen zijn ondergebracht in de Verdieping. Ook vind je soms toelichtende figuren en tabellen in de Verdieping. In de Verdieping wordt je naar een externe pagina geleid, het huidige venster blijft actief. De verdiepingsstof is geen toetsstof. De Verdieping herken je aan één van de volgende symbolen:

verdieping icoon

Diclaimer

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Voorzover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikel 16B Auteurswet 1912 j° het Besluit van 20 juni 1974, St.b. 351, zoals gewijzigd bij Besluit van 23 augustus 1985, St.b. 471 en artikel 17 Auteurswet 1912, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoedingen te voldoen aan de Stichting Reprorecht. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatie- of andere werken (artikel 16 Auteurswet 1912), in welke vorm dan ook, dient men zich tot de samenstellers/uitgever te wenden.

De uitgever heeft datgene gedaan wat redelijkerwijs van haar kan worden gevergd om de rechten van de auteursrechthebbenden op de beelden te regelen volgens de wettelijke bepalingen. Degenen die menen rechten te kunnen doen gelden, kunnen zich alsnog tot de uitgever wenden. Deze zal in navolgende drukken van dit werk dergelijke omissies corrigeren.

De inzichten in de geneeskunde en wetenschap zijn voortdurend aan verandering onderhevig als gevolg van onderzoek en ervaring. De redactie, auteurs en uitgever zijn uiterst zorgvuldig te werk gegaan, om ervoor te zorgen dat de in dit nascholingsprogramma verstrekte informatie, in overeenstemming is met de huidige kennis van zaken. Dit ontslaat de gebruiker van deze nascholing echter niet van de verplichting om aan de hand van bestaande richtlijnen, protocollen en wetenschappelijke informatie te controleren of de daar verstrekte informatie afwijkt van de gegevens in dit boek en daarmee vast te stellen of de inhoud nog in overeenstemming is met de huidige stand van zaken ten aanzien van kennis en handelen.

Ondanks alle aan de samenstelling van deze uitgave bestede zorg, zal noch de uitgever, noch de auteur aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige fout die in deze uitgave zou kunnen voorkomen.